Milyen feltételeknek kell megfelelned?

– Ahhoz, hogy a PPL képzést megkezd, be kell töltened a 16 éves kort! Gyakorlati vizsgát azonban csak 17 éves kortól tehetsz!

– A nyelvvizsga nem követelmény, azonban előny, ha tudsz angolul kommunikálni!

– Az oktatás megkezdése előtt egy egészségügyi és egy pszichológiai vizsgálaton is részt kell venned, ahol szakorvosok állapítják meg, hogy alkalmas vagy-e a repülésre.

Akkor is várunk ha csak a hobbid a repülés, de az utasszállító pilóta képesítést is megszerezheted!

Hogyan zajlik a képzés?

A Fly-Coopban elsősorban moduláris képzési rendszerrel várjuk a pilótanövendékeket, így rugalmasan, a saját tempódban tudod elvégezni a különböző képzéseket! További előny, hogy az elméleti képzéseket akár online is elvégezheted!

Mind a repülőgép, mind pedig a helikopter pilótaképzés alapköve a PPL! Ezt kell először elvégezned, azonban utána tetszőleges sorrendben teljesítheted a modulokat! Itt egy általunk javasolt példa sorrendet láthatsz, amitől természetesen el is térhetsz, ha szeretnél!

Pilóta képzéseink

1. lépés: PPL képzés

A legelső lépcsőfok a PPL (Private Pilot License), azaz a magán pilóta szakszolgálati engedély megszerzése. Ez az engedély az önálló tapasztalatszerzés és az összes további képzésed alapköve. Megszerzéséhez el kell végezned egy körülbelül fél éves elméleti tanfolyamot és egy 45 órás gyakorlati képzést. Miután az elméleti ismereteidből hatósági vizsgát tettél, számot kell adnod a gyakorlati tudásodról is egy másfél órás vizsgarepülés keretein belül. Most már elkezdhetsz önállóan repülni. Elviheted barátaid, vagy a családodat séta repülni, vagy akár felfedezheted magadnak az országot. Sőt, ellátogathatsz külföldi repülőterekre is!

• Bemeneti követelmény: II. osztályú orvosi minősítés

2. lépés: Tapasztalatszerzés

Miután megszerezted a PPL-ed elkezdhetsz tapasztalatot, vagyis repült időt gyűjteni. Ez azért is fontos, mert bizonyos képzéseknek a magán pilóta engedélyen túl repült időbeli feltételei is vannak. Az engedélyed lehetővé teszi, hogy kibéreld flottánk valamennyi egymotoros dugattyús repülőgépét. Természetesen, ha egy a számodra új, ismeretlen típuson szeretnél repülni, részt kell venned egy úgynevezett osztályon belüli átképzésen, mely során el kell sajátítanod az adott típus üzemeltetéséhez szükséges tudást és készségeket.

3. lépés: IR (Műszeres képzés)

A PPL megszerzése után csak tiszta időjárási körülmények mellett repülhetsz, ködben vagy felhőben még nem! Ez egy utasszállítógép esetében elég nagy akadály volna, ezért részt kell venned egy műszerrepülő képzésen, mely során 50 repült óra alkalmával tanítunk meg arra, miként repülj kizárólag műszerekre támaszkodva, bármilyen külső referencia nélkül.

Bemeneti követelmény:
• II. osztályú orvosi minősítés
• PPL szakszolgálati engedély
• 50 óra parancsnoki repült idő (PIC)

Kimeneti követelmény:
• Minimum ICAO LEVEL 4 szakmai nyelvvizsga

4. lépés: NVFR (Éjszakai képzés)

Ha már a nap nyugovóra tért, teljesen megváltozik a terep látképe. Hogy megszokd az új környezetet, éjszakai képzésen kell részt venned. Ez nem egy nagy ördöngősség, mindössze egy néhány órás földi ismertetőből és hat öt gyakorlati repülésoktatásból áll, mely tartalmaz egy ellenőrző repülést is

5. lépés: ATPL elméleti tanfolyam

Az éjszakai képzés után érdemes elkezdened az ATPL elméleti tanfolyamot is! Az ATPL (Airline Transport Pilot License), más néven légitársasági pilóta szakszolgálati engedély, ahhoz szükséges, hogy kapitány lehess utas vagy teherszállító repülőgépen. Ettől nyilván még messze állsz, de a legtöbb légitársaság elvárja, hogy az elméleti részét teljesítsd ennek a képzésnek, mielőtt felvételiznél. Az ATPL előnye az, hogy bizonyos képzéseidnek kiváltja az elméleti tanfolyamát. Vagyis, ha levizsgáztál ATPL elméletből, akkor már többnyire csak a gyakorlati képzések vannak hátra.

Bemeneti követelmény:
• PPL szakszolgálati engedély

6. lépés: Több hajtóműves képzés (MEP)

Ha több hajtóműves gépet szeretnél vezetni, el kell végezned egy tanfolyamot, ami egy néhány órás tantermi felkészítésből, valamint hat óra gyakorlati repülésoktatásból áll, melynek végén hatósági vizsgát kell tenni a szerzett tudásból, illetve készségekből.

Bemeneti követelmény:
• II. osztályú orvosi minősítés
• PPL szakszolgálati engedély
• 70 óra parancsnoki repült idő (PIC)

7. lépés: Műszerrepülő jogosítás kiterjesztése több hajtóműves osztályra (ME-IR)

A nálunk szerzett műszerrepülő jogosítás eredetileg csak egy hajtóműves repülőgépekre érvényes. Ahhoz, hogy több hajtóműves típusokon is repülhess, kizárólag műszerekre hagyatkozva, egy öt órás gyakorlati repülésoktatás szükséges, mely során műszeres feladatokat kell végrehajtanod egy többmotoros repülőgépen.

Bemeneti követelmény:
• II. osztályú orvosi minősítés
• PPL szakszolgálati engedély
• MEP engedély
• IR engedély

8. lépés: CPL, kereskedelmi pilóta képzés

Ha hivatásos pilótaként szeretnél teljesíteni szolgálatot, akkor meg kell szerezned a kereskedelmi pilóta szakszolgálati engedélyt. A képzés 15 óra gyakorlati repülésoktatásból áll. Eredetileg 25 óra volna a képzés, de mivel már megszerezted a műszerrepülő jogosítást, 10 óra beszámítható. Mire befejezed a képzést, össze kell gyűjtened 200 óra repülési időt, melyből legalább 100 órát egyedül kell teljesítened, valamint sikeres vizsgát kell tenned az összes ATPL elméleti tantárgyból. Ez a képzés szintén vizsgaköteles, melynek sikeres teljesítése után pár héttel már szinte az összes nagygéphez szükséges engedély és jogosítás boldog tulajdonosa lehetsz.

Bemeneti követelmény:
• I. osztályú orvosi minősítés
• PPL szakszolgálati engedély
• 150 óra repült idő
• 100 óra parancsnoki repült idő (PIC)

Kimeneti követelmény:
• NVFR engedély
• 200 óra repült idő

9. lépés: UPRT képzés

Pilótaként a legváratlanabb helyzetekre is fel kell készülnöd, épp ezért fontos, hogy elvégezd UPRT képzésünket, ahol megtanulhatod, mi a teendő, ha elveszted a repülőgép feletti uralmat.

Bemeneti követelmény:
• PPL szakszolgálati engedély

10. lépés: MCC és JOT képzés

Nyugi, már nem sok van hátra! A légitársaságoknál azonban elengedhetetlen az úgynevezett MCC (Multi Crew Cooperation), vagyis több pilótás együttműködési képzés. Mivel egy légitársasági repülőgépet kivétel nélkül mindig egynél több pilóta vezet, ezért meg kell tanulni a feladatok megosztását és az egymás közti gyors kommunikáció fortélyait. Ezen felül egyes légitársaságoknál elvárás a JOT (Jet Orientation Training), mely a sugárhajtóművek kezelését hivatott ismertetni.

Bemeneti követelmény:
• ME-IR engedély

11. lépés: Típusképzés

A legtöbb légitársaság elvárja, hogy jogosult legyél az általuk használt típuson repülni. A kisrepülőgépeknél egyszerű a helyzet, hiszen bármilyen kisrepülőgéppel repülhetsz. A komplexebb gépeknél azonban minden típushoz külön képzés, és hatósági vizsga szükséges. Vagyis, ha valaki A-320-on repül, csak akkor repülhet B-737-en, ha teljesítette a B-737 “type rating”-et és le is vizsgázott belőle.

1. lépés: PPL képzés

Ez a lépcsőfok kihagyhatatlan egy leendő helikopter pilóta számára. A PPL (Private Pilot License) tulajdonosát arra jogosítja, hogy az adott típuson parancsnok pilótaként, azaz PIC-ként (Pilot in Command) repülhessen. Ha elvégzed ezt a képzést, utasokat is szállíthatsz, viszont anyagi térítést nem fogadhatsz el, tehát csak magáncélú repüléshez használhatod ezt az engedélyt! A PPL egy elméleti tanfolyamból és egy 45 órás gyakorlati képzésből áll.

2. lépés: Tapasztalatszerzés

Ahhoz, hogy további engedélyeket is megszerezhess, tapasztalatot kell gyűjtened!

3. lépés: NVFR (H) képzés

A PPL megszerzése után csak a szemedre hagyatkozva repülhetsz, napkeltétől napnyugtáig. Ha azonban sötétben szeretnél repülni, egy éjszakai, NVFR jogosításra lesz szükséged! Az NVFR képzés egy elméleti tanfolyamból és egy 15 ó

4. lépés: CPL képzés

Pilótaként szeretnél elhelyezkedni a  légimentőknél, a rendőrségnél vagy egy hírügynökségnél? Akkor válaszd a kereskedelmi pilóta képzésünket! A CPL megszerzése után ugyanis már vállalhatsz munkát helikopter pilótaként. A CPL képzés egy 250 órás elméleti tanfolyamot, 30 óra repült időt és 5 óra éjszakai repülést tartalmaz.

5. lépés: Típusátképzés

A repülőgépekkel ellentétben minden egyes helikopter külön típusnak minősül. Ez azt jelenti, hogy ha valaki egy új típuson szeretne repülni, annak egy típus átképzésen kell részt vennie, majd egy hatósági vizsgát kell tennie.

6. lépés: Teheremelés képzés

Abban az esetben, amikor egy hagyományos daruval nem lehetséges a helyére rakni egy elemet, a helikopteren a sor. Klímák behelyezésénél, gyárkémények filterének lecserélésénél, illetve antennák telepítésénél egy függesztett teheremelői engedéllyel rendelkező pilóta felbecsülhetetlen értéket képviselhet. Ilyen jogosítvánnyal csak nagyon kevés pilóta rendelkezik, ezért érdemes elvégezned ezt a képzést, hiszen ezzel kivételes karrierlehetőségek nyílhatnak meg előtted!

7. lépés: Mezőgazdasági képzés

Amennyiben a legjobbaktól szeretnéd ellesni a mezőgazdasági repülés fortélyait, midnenképp minkett válassz, hiszen pilótáink több mint 20 év rutinnal és körülbelül 15.000 repült órával rendelkeznek ebben a szakágban!

Árak

REPÜLŐGÉPES KÉPZÉSEK KÉPZÉS DÍJA EURÓ-BAN
PPL(A) – Magánpilóta képzés 100 órás képzés elméleti képzés + 45 órás képzés C-152 repülőgépen € 8.000
PPL(A) – Magánpilóta képzés 100 órás képzés elméleti képzés + 45 órás képzés C-172 repülőgépen € 8.800
NVFR(A) – Éjszakai jogosítás 5 órás képzés C-152 repülőgépen € 1.000
IR(A) repülőgépen – Műszerrepülő képzés 50 órás képzés C-172 repülőgépen € 10.250
IR(A) repülőgépen – Műszerrepülő képzés 40 órás képzés C-172 repülőgépen € 8.700
IR(A) szimulátoron + repülőgépen – Műszerrepülő képzés 30 órás képzés ALX szimulátoron + 20 órás képzés C-172 repülőgépen € 8.600
IR(A) szimulátoron + repülőgépen – Műszerrepülő képzés 33 órás képzés szimulátoron + 22 órás képzés PA-34 repülőgépen € 17.000
CPL(A) – Kereskedelmi pilóta képzés 25 órás képzés € 4.400
CPL(A) – Kereskedelmi pilóta képzés 15 órás képzés IR(A)-val rendelkezőknek € 3.100
MEP(A) – Többhajtóműves osztályjogosítás 6 órás képzés PA-34 repülőgépen € 3.400
IR(A)/ME – Többhajtóműves műszerrepülő képzés 5 órás képzés PA-34 repülőgépen € 2.800
ME IR(A) 3 órás képzés szimulátoron + 3 órás képzés PA-34 repülőgépen € 2.000
ATPL(A) – Légiforgalmi pilóta program 650 órás képzés elméleti képzés € 1.800
MCC + JOT A képzés csak párban végezhető (az ár fejenként értendő) € 3.200
SEP CR 5 órás képzés C-152 repülőgépen € 830
UPRT Advanced 3 órás képzés Z-143 repülőgépen € 1.600
HELIKOPTERES KÉPZÉSEK KÉPZÉS DÍJA EURÓ-BAN
PPL(H) – Magánpilóta (Helikopter) 45 órás képzés R22 / HU269 helikopteren € 18.500
PPL(H) – Magánpilóta (Helikopter) 45 órás képzés R44 helikopteren € 27.500
PPL(H) – Magánpilóta (Helikopter) 45 órás képzés Bell 206 helikopteren € 36.500
NVFR(H) 15 óra, 10 órás alap IR képzéssel R22 helikopteren € 6.200
NVFR(H) 15 óra, 10 órás alap IR képzéssel R44 helikopteren € 9.200
NVFR(H) 15 óra, 10 órás alap IR képzéssel Bell206 helikopteren € 12.200
CPL(H) – Kereskedelmi pilóta képzés (Helikopter) 30 órás képzés R22 helikopteren, NVFR-rel és IR-rel rendelkezőknek € 12.500
CPL(H) – Kereskedelmi pilóta képzés (Helikopter) 30 órás képzés R44 helikopteren, NVFR-rel és IR-rel rendelkezőknek € 18.500
CPL(H) – Kereskedelmi pilóta képzés (Helikopter) 30 órás képzés Bell206 helikopteren, NVFR-rel és IR-rel rendelkezőknek € 24.500
R22 TR 5 órás képzés R22 helikopteren € 2.200
HU269 TR 5 órás képzés HU269 helikopteren € 2.200
R44 TR 5 órás képzés R44 helikopteren € 3.200
Bell 206 TR 5 órás képzés Bell 206 helikopteren € 4.200
AS355 (ME) TR 8 órás képzés AS355 helikopteren € 13.500
AS355 (ME) TR 4 órás kiegészítő képzés AS355 helikopteren € 6.800
ATPL(H) Elméleti képzés € 1.800